søndag 23. august 2009

Austerelva - Nordfjord

Våknet opp til en perfekt søndags morgen i Austerelva. Ikke så varmt i dag som lørdag. Fyrte opp rekved og la kjelen i bålet. Etter en omgang med nakenkaffe padlet jeg inn i fjordbotn og gikk i land i Jonnejohka for å spise og se litt i kikkerten fra. Land. Fremdeles ingen kvitkval i sikte. Og jeg anså egentlig det prosjektet som dødt.

På lyngvollen var det flere gammetufter. Under fjellet ligger et fraflyttet fuiskebruk og hus. Fin sandstrand her med mye liv. Sjøstjerner og masse forskjellig skjell. Blant annet store o-skjell. Antakeligvis fordi det er en ganske sterk tidevannsstrøm her som passerer det trange sundet inn til Vesterelva og fjordbottnen.

På vei tilbake padlet lang Hamna, i Storbukt, men orket ikke å gå i land. Her er det bare hytter og ingen opprinnelig sjarm igjen. Eller kanskje jeg hadde oppdaget sjarmen hvis jeg gikk i land? Får prøve en annen gang.

I et siste desperate forsøk på å få nærkontakt med noen av sjøens dyr padlet jeg et stykke forbi innløpet til Nordfjord og la meg midtfjords før jeg surfet inn til bygda. Nærmeste jeg kom var en halvdau måse i fjæra i Nordfjord. Kråka satt på noe jernrukkel like ved. Skreik og slikket seg rundt nebbet.



Utsyn fra Austerelva og ut Syltefjorden.

Leirplassen i Austerelva. Ett ord: Perfekt.


Også her ble det tid til litt nakenkaffe. Bildet er sterkt beskåret av hensyn til den alminnelige folkehelsa.

SØNDAGENS RUTE: Nakenkaffe i Austerelva. Padlet inn til Jonnejohka og tok brunsj. Padlet langs Hamna på veg ut fjorden og la meg midtfjords før jeg padlet inn til Nordfjord igjen.

Ingen kommentarer: