søndag 6. juni 2010

Juni er ikke sommer


på en nordnorsk holme. Bare å henge opp klær og utstyr til tørk i bardunene og gå en tur for å få varme i kroppen etter ei kadl natt. Aldri godt å vit ehvor lenge det er tørkebris og oppholdsvær. Lenge var det heller ikke.

Da jeg skimtet nysnøen på fjelltoppene innimellom skodda og regnet hadde jeg en mistanke om at det kunne bli ei noe kald natt. Med sommerlengsel i sjela krøyp jeg ned i soveposen og i adams sommerdrakt. Men kort var søvnenes glede. Våknet av at jeg lå og ristet av kulde. Opp av posen. Ut av lavvoen. Tømme blæra i guds kalde natur. Inn og ned i pakksekken etter ull. Dobbelt sett hade vært best. Men siden jeg hadde erklært dette for sommerens første overnattingstur i båt lå det nå et ekstra sett ullundertøy hjemme i leiligheta. Der lå det godt, men dumt.

Vanligvis liker jeg ikke havregrøt til frokost og kaffe er det første som må ned i skrotten. Denne morgenen ble rutinene snudd og kakao og havregrøt satt til livs mens rødspritblusset gav seg morgentrekken i vold og satte i gang med morgenens andre koking. Kaffevannet.

Ingen kommentarer: