fredag 22. mai 2009

Syltefjorden



Padlet Syltefjorden Kristi Himmelfartsdag. Gikk ut fra Skjåvika i Hamningberg. Hadde bare planlagt å padle et stykke inn i fjorden. Finne en fin leirplass. Slå opp teltet og gjøre ting klart for helga.

Utrolig god bør inn. Surfet på bølgene i flere timer. Nesten uten å ro. Mistet alle begreper om tid og avstander, men jeg forstod at det ble tilbakelagt noen kilometer.

Stoppet og spiste i Syltevik. Grasslette og ei elv. Artig hytte som var bygd inntil en stor stein.

Traff en stor gråsel rett etter at jeg la ut fra land. Skvatt bra. Den bare lå med strak hals og kikket på meg.

Passerte et parti med rødt fjell, antakeligvis Romsdalsbruna. Her var det noen huler litt opp i fjellsida. Ei av dem må definitivt utforskes.

Landet innerst i ei sidearm av fjorden - Austerelva. Lyngslette, elva og gammelbosetting. Nå var det noen hytter og et par fritidshus igjen. Et par store falleferdige naust i fjæra. Fylte opp vann og kikket på ei nise som var inne og åt.

Traff en underlig sel. Så bare snuten på den. lenge. Den bare hang etter snuten og dreiv i fjorden. Kloss opp til land. En måse padlet rundt snuten og kikket vekselvis på snuten og meg. Fikk den med på film. Snuten. Den er der, men det er bare jeg som vet hvor den er. Så liten ble den på filmen. Tror det var en ringsel, etter størrelsen og farga på pelsen.

Dro videre inn i Syltefjorden. Ei heil hyttegrend innerst i fjorden - rundt Vesterelva. Fugler og hyttefolk, lite annet å se. Prøvde å filme, men var bra trøtt i trynet.

Padlet vestersida tilbake, forbi brykka og hyttegrenda i Hamna. Skar over fjorden rett før fiskeværet Nordfjord. Så moloen, kirka og flere hus der inne. Neste gang skal jeg kjøre til Nordfjord og utforske den sida av fjorden. Spesielt veggen og stauren. Der så jeg et stort fuglefjell.

På veg tilbake var sola gått opp igjen og jeg begynte alvorlig å lure på om jeg kom til å rekke jobben. Kolosalt langt å padle tilbake. Spesielt strekkene etter det røde fjellet var rett og slett kjedelig. Lange, lange, lange åpne havstrekk. Slakke havdønninger og elelrs speilblank vann. Så en stooor sel som strakk hals og kikket på meg langt borte. Så ut til å være på høyde med stedet der hytta lå, men mye lenger ut i havet enn sist gang.

landet i fjæra nedenfor hytta i Syltevik. Gråselen lå utenfor en holme der, men forsvant raskt. Pinket i fjæra. Gomlet peanøtter og sjokolade. Drakk litt vann og satt ut igjen.

Lurte på om selen kanskje var dukket opp igjen. Stemmer det. Der lå den og hadde helt glemt at jeg var gått i land. Kanskje den trodde at jeg hadde padlet videre uten å gå i land? Ja, ja. Klarte ikke å få den på film denne gangen heller, men nå vet jeg hvor den bor.

Klokka var ett da jeg rodde meg i land i Skjåvika i Hamningberg igjen. Var snar å tømme kajakken og få den på taket. Utslitt!

Ingen kommentarer: