mandag 3. mai 2010

Leksjon i Final Cut

En leksjon som gikk smertefritt. Til dels glatt. Jeg hadde bestemt meg for å starte med å følge anvisningene i Kristian Fredriksens bok «Alene med et kamera». For så å spe på med instruksjoner fra Joe Torellis «Final Cut pro for news and sports quick-reference guide». Bestemte meg også for at jeg skulle lære meg de funksjonene som trengs for å lage et standard nyhetsinnslag for fjernsyn etter NRK-modellen. Målet var å faktisk redigere en bloggsnutt ut i fra film jeg allerede hadde liggende.
Til slutt skulle jeg evaluere det jeg hadde gjort og lært før dagen var omme.

Fredriksen har et utrolig, nydelig stykke forklaring, der han viser hvordan Avid og Final Cut er helt like, til tross for at de fleste tror at det er en mur mellom de to programmene. Etter å ha fått sammenligningene på denne elegante måten tror jeg til og med det vil bli lettere å få dratt igjennom Adobe Premier igjen. Trenger  ei oppfrisking der. Er nå over ett år siden jeg brukte Premier.

Fredriksen tar for seg de grunleggende tingene på en oversiktlig og kortfattet måte. Jeg er litt i tvil om jeg hadde klart å redigere et innslag etter denne bruksanvisninga hvis jeg ikke allerede kjente til disse tingene fra Avid. I alle fall kan jeg si at overgangen ble smertefri, og jeg lurer litt på hvorfor folk skal gå på kurs i flere dager for å lære dette? Men det er vel for å komme vekk fra den daglige produksjonen og få gått mer i dybden.

Jeg fulgte i alle fall instruksjonen der helt til jeg måtte over på lyd og overganger. Han tar nemlig ikke for seg voice over verktøyet, bare viser at det er der, mens Torelli går i dybden på det og viser hvordan det kan brukes effektivt i produksjonen. Var veldig spent på VO-verktøyet, siden jeg ikke har brukt det i Avid. Jeg fikk det aldri til å virke da jeg var i NRK. Nå hadde jeg sjeldent bruk for det og det kan hende at det var måten studioet vårt var satt opp på som gjorde at jeg ikke fikk det til å virke. I alle fall ble det til at jeg leste lyden på kamerat og importerte dem og klipte dem på samme måte som videofilene.

VO-verktøyet i Final Cut er en fryd å bruke. Jeg valgte enkleste utvei. Kjøre alt inn på ett spor på tidslinja og lese alle synkene i ett, for så å kutte dem med barberblad-verktøyet og slette de jeg ikke skulle bruke. Brutalt og effektivt! Torelli viser flere andre måter å bruke det på, men dette oppfylte kravene jeg hadde satt og det gikk veldig raskt. Det som ikke fungerte overhodet er den innebygde mikken på macen. Lyden ble utrolig hul og spinkel. I tillegg kjørte jeg ei normaliseringsrutine med forsterkning og da ble det virkelig tragisk. Så mikken på macen er ubrukelig og det samme er antakeligvis normaliserings-verktøyet. I alle fall når utgangspunktet er så dårlig som dette. Her burde jeg heller bare brukt pennverktøyet, markert keyframes der jeg hadde behov og løftet lyden manuelt. Dte var i grunnen slik jeg jobbet i Avid og et fungerte utmerket.

Lydbearbeiding er en ting jeg må sette meg mer inn i. I Avid hadde jeg full kontroll på å lage glatte overganger i miljølyden, men her tror jeg lyden ble verre etter at jeg var ferdig med lydmiksen, og da har man tapt. Ellers fungere det veldig greit å bruke penneverktøyet og keyframes, og programmet tegner  audio waveforms på en klar og oversiktlig måte. Det er faktisk mulig å se hvor ord og setninger starter og slutter. Dette gjør det veldig enkelt å klippe etter lyd. I tillegg er scrubben helt i toppklasse, i alle fall det lille jeg har å sammenligne med. Lyden henger med uansett hvor fort jeg drar i scrubben og man trenger heller ikke å finsikte på hjulet. Det er bare å ta tak i det og dra og skubbe og dreie det man lyster.

Andre ting som var bedre her enn i Avid var snapping og linking av lydspor opp mot videosporene. Det fingerer mye glattere og enklere her enn i Avid, selv om de ser helt lik ut. Det er også mye enklere å sette inn eller slette video- og lydspor fra tidslinja her, siden den fungerer som ei oppslagstavle. I Avid må du virkelig tenke igjenom hva som skal skje med et tomrom eller ei forskyving, før du går i gang. Her er det veldig lite som kan gå galt. Ting skjer på en måte som du tenker at; hei det hadde vært logisk hvis det skjedde sånn og sånn. Det er nettopp det det gjør her.

Bruk av overganger må jeg også sette meg bedre inn i her. Jeg fikk ikke ting til å stemme helt. Eller for å si det sånn: Det ble stort sett riktig, men jeg vet ikke hvorfor det ble det. Siden dette klippet skal på nett panorerte jeg ikke lyden, men tok en kjapp gjennomgang av det. Og det ser greit ut. Veldig greit. En annen ting er at Final Cut jobber naturlig i stereo, noe som var fraværende i Avid. Og det er veldig fristende å jobbe i stereo. Spesielt med tanke på DVD-produksjon. Nå valgte jeg å kjøre alt i mono siden jeg skulle trene på å lage et fjernsynsinnslag. I tillegg var lyden så pass dårlig at det ikke var noen opplagte fordeler med å kjøre stereo.

Det mest irriterende, og faktisk skikkelig irriterende, var rendringa. Alt skal rendres hele tida. Det opplevde jeg sjeldent på Avid-systemene hos NRK. Mulig maskinene var bedre og at Avid rendrer previewer kjapt i bakgrunnen, slik at man kan redigere og sjekke så godt som samtidig. Først tenkte jeg at det er fordi dette er en liten MacBook. Altså ikke verdens kraftigste mac. Men så slo det meg at selv om filene her var ganske små, vga-kvalitet. Så er de i mp4-format og det er ganske arbeidskrevende i seg selv. Jeg har stort sett redigert DV-format eller lignende. Det består av enkeltbilder som er ferdigkomprimert. Altså at hvert bilde komprimeres i kameraet og legges ut som et enkelt bilde. Hvert bilde er en frame. Men i hd og mpg-format så tar man utgangspunkt i det som er likt fra bilde til bilde og komprimerer det og lar det gå igjen fra bilde til bilde. Man legger bare til den informasjonen som endrer seg underveis. Det gjør at man får et mer komplisert komprimeringsmønster. Det blir mer som en datastrøm som forandrer seg kontinuerlig enn ekte bilder i hver enkelt frame. Totalt blir datamengden mindre, men det krever mer regnekraft mellom hver frame. Så kanskje var det årsaken til all rendringa? Men selv lydene måtte rendres og det var litt rart. Så da er det vel macen som er for liten.

Ingen kommentarer: