Nok ei grønnlandsåre tar form. Den forrige var ei stormåre. Ei kort åre med bare plass til ei hånd rundt åregrepet av gangen. Den padles ved å stikke den skrått framover og ned i sjøen. Dermed jobber man mindre mot vinden enn med ei åre som løftes mot vinden.
Dette er ei dameåre med klassisk grønnlandsk form. Dameåre fordi den er noe kortere enn ei herreåre, ellers er det ingen forskjell. Alt for mange kvinner padler med for lang åre, eller feil åre. Resultatet er belastningsskader. Grønlandsåra er mer skånsom mot skuldrene enn ei klassisk europaåre fordi den har mindre motstand i vannet. Du flytter rett og slett mindre vann og bruker dermed mindre kraft i åretaket. I stedet padler du oftere. Mindre kraft, men økt frekvens gjør at du padler like raskt som de andre i gruppa. Det gir mindre fare for belastningsskader og gjør i tillegg at du kan padle over lengre tid enn med ei europaåre.
Åra er laminert av flere furustykker slik at den skal bli sterkere og mer fleksibel enn om den var skjært ut av ett trestykke. Den neste åra, som nå står i boden og venter, er laminert av flere treslag. Blant annet er det satt inn hardved i endene av årebladene slik at den skal tåle å treffe stein og rur og andre ting i fjæra som kan ødelegge endestykkene.
Åra kjøpte jeg som ferdig laminert emne fra Anders Thygesen, kajakkspesialisten. Emnet er grovskjært og må høvles og pusses til det får rett åreform. Deretter lakkeres eller oljes åra inn før bruk. Grovhøvlinga tar et par timers tid. Finhøvlinga tar minst en god time, men ofte mer. Alt etter hvor nøyaktig man er. Det er under finhøvlinga du bestemmer hvilken form åra skal ha. Du må bestemme deg for om den skal være ei rask åre å padle med eller ei gromåre til å rulle med. Den bør også prøves i havet før du går i gang med finpussing og lakkering. Da har du en mulighet til å kjenne hvordan den oppfører seg i vannet og gjøre justeringer med høvelen før kunstverket er ferdig.
Uansett kan åra prøves helt fram til etter første lakklaget. Fibrene i treet reiser seg etter første lakklaket, eller hvis du har den i vann, og de må uansett pusses ned. Stormåra ble lakket, med blank gulvlakk - enkelt og greit. Denne får også lakk, men epoxy ytterst på årebladene slik at de skal tåle litt jobbing i fjæra.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar